جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جاب آفر آلمان

فهرست مطالب

شرایط کاری کشور آلمان

زمانی که کشوری را برای مهاجرت کاری انتخاب می کنید، مسلماً توجه به نرخ بیکاری در آن دارای اهمیت زیادی است. نرخ بیکاری در آلمان در سال 2019 به میزان 3.2 درصد گزارش شده است که بیان گر این حقیقت است که نرخ پایین بیکاری در این کشور وجود دارد و فرصت های شغلی فراوانی وجود دارد. پیش بینی شده است که نرخ بیکاری در آلمان در سال های » مهاجران با تخصص « برای آینده نیز روندی رو به کاهش داشته باشد و در سال 2024 به میزان 3.1 درصد برسد .

متقاضیان غیر اتحادیه اروپا برای ورود، کار و اقامت در آلمان نیاز به ویزا دارند.

ویزا طبق مقررات مربوط به مجوز اقامت و کار صادر میشود،

ازجمله : اقامت موقت، بلو کارت اتحادیه اروپا، اجازه تسویه دائمی یا مجوز اقامت طولانی مدت اتحادیه اروپا

روند کلی کار برای تمامی مشاغل:

ابتدا باید براساس لیست، مدارک مورد نیاز تحصیلی و سوابق کاری ارائه شده از طرف مشتری ترجمه و ارسال شده تا تاییدات ZAB شود. تاییدات ZAB مربوط به مدارک تحصیلی شخص متقاضی میباشد بدین ترتیب که دولت آلمان مدارک صادر شده از همه دانشگاه ها را قبول ندارد و بر اساس لیست موجود در سایت مرجع ای کشور مدارک تحصیلی اشخاص را رد یا قبول می کنند. خوشبختانه دانشگاه های سراسری و آزاد ایران همگی مورد قبول کشور آلمان هستند اما متقاضیانی که مدارک خود را از دانشگاه های پیام نور و یا علمی کاربردی گرفته باشند با کمی ریسک در این مرحله مواجه خواهند شد.

این پروسه بطور میانگین حدود « 3 » ماه زمان میبرد

بعد از دریافت تاییدات، مرحله بعدی داکیومنت سازی و فراهم کردن پرونده مناسب برای ارائه به کارفرمایان مرتبط با مدرک تحصیلی و سابقه کاری متقاضی است. در این مرحله مواردی همچون تصحیح رزومه کاری، انگیزه نامه و …. توسط افراد مجرب و کارشناسان حرفه ای نوشته می شود.

پس از تکمیل مدارک مکاتبه با شرکت ها و کارفرماها آغاز می شود که در نهایت منجر به ارائه 5 مورد شغلی به متقاضی و هماهنگ کردن وقت برای مصاحبه آنلاین می شود.

بعد از انجام مصاحبه و پذیرفته شدن، شخص متقاضی، همراه با پیشنهاد رسمی کار از طرف کارفرما، باید در زمان تعیین شده به سفارت کشور آلمان برای دریافت ویزا مراجعه کند.

وقت سفارت در اولین روز قرداد کاری بصورت اینترنتی گرفته می شود و حداقل 14 ماه طول میکشد اما منوط بر اینکه شخصی بتواند زبان آلمانی را زودتر به حد مکالمه برساند تا مصاحبه های کاری انجام شود و پیشنهاد کار رسمی موجود باشد میتوان از سفارت درخواست وقت فوری کرد.

 

مدت زمان اعتبار ویزای اخذ شده چقدر است؟ 

بطور کلی ابتدا از سفارت یک ویزای 3 ماهه اخذ می شود برای انجام کارهای شخصی مثل گرفتن جا، افتتاح حساب و…. . از تاریخ شروع قرارداد شخص اقامت موقت دریافت میکند. قراردادهای کاری در کشور آلمان تاریخ انقضا ندارند بلکه دارای بندهای کنسلی می باشند ) این بندها شامل مواردی مثل عدم حضور به موقع در کار، عدم توانایی نسبت به رزومه ارائه شده و ….. می باشد .)

نکته : اگر شخصی حتی یک روز سر کار رفته باشد و پس از آن به هر دلیلی قرارداد او کنسل شده باشد،

دولت آلمان به او 18 ماه فرصت میدهد تا کار جدید پیدا کند و در طول این مدت حقوق بیکاری دریافت می کند.

برای چه مشاغلی می توانیم اقدام کنیم؟ 

پزشکی در زمینه های مختلف مثل داروسازی، دامپزشکی، دندانپزشکی و …

پرستاری و پیراپزشکی )در حال حاضر پرستاری جزو تاپ ترین مشاغل برای اقدام میباشد.(

مهندسی )تاپ ترین رشته های مهندسی شامل مهندسی مکانیک، برق، آی تی و نرم افزار کامپیوتر هستند. در مورد رشته های دیگر رزومه و میزان تحصیلات متقاضی باید بررسی شود.(

آیا این پیشنهاد شغلی منجر به دریافت بلوکارت هم می شود؟

دریافت بلوکارت به میزان حقوق دریافتی بستگی دارد. اگر میانگین درآمد سالانه شخص 43000 تا55000 یورو به بالا باشد بلوکارت دریافت میکنند.

مزایای بلوکارت چیست؟ 

داشتن بلوکارت به معنای داشتن اجازه کار در اتحادیه اروپا می باشد. همچنین در صورت کار مستمر بعد از 21 ماه اقامت شخص دائم می شود ) در حالت عادی و بدون داشتن بلوکارت بعد از 5سال اقامت دائم میتوان گرفت.(

چند سال سابقه کاری لازم است تا بتوانیم برای جاب آفر اقدام کنیم؟ 

حداقل دو سال سابقه کار مرتبط و مستند در 5 سال گذشته

 

مدت زمان انجام پروسه دریافت ویزا چقدر است؟ 

حداقل 14 ماه بسته به وقت سفارت

 

ویزای همسر و فرزندان به چه صورت است؟ 

برای همسر و فرزندان زیر 18 سال از همان ابتدا وقت سفارت بصورت پیوست گرفته می شود و بصورت همزمان می توانند از کشور خارج شوند. شخصی که ویزای همراه دارد از ابتدا حق اجازه کار و تحصیل را دارد.

 

هزینه زندگی در آلمان به چه صورت است؟ 

میانگین هزینه زندگی در آلمان ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است.

سطح زبان مورد نیاز؟ 

همه رشته ها باید سطح زبان B2 را به همراه مدرک داشته باشند ) استثنا فقط در مورد رشته آی تی افراد نخبه و متخصص حرفه ای در این رشته تنها با بررسی رزومه اعلام شود (

آیا رشته های پزشکی و پیراپزشکی باید دوره بگذرونند؟ 

بله. دوره های آموزشی برای رشته های پرستاری و پیراپزشکی بستگی به سابقه کار دارد که از 3 ماه تا12 ماه متغیر است.

برای پزشکی و دندانپزشکی 2 سال دوره آپروباتسیون یعنی حالت دستیاری پزشکی که در اصل آمادگی برای پاس کردن امتحان و ورود به بازار کار است.

همه دوره ها حقوق دارند 50 درصد حقوق اصلی.

 

اطلاعات کلی:

مالیات و هزینه های کار در آلمان

بهعنوان یک کارمند در آلمان، شما به همان اندازه کارمندان آلمانی مشمول پرداخت مالیات خواهید شد. مالیات کلیدی که کارمندان در آلمان میپردازند مالیات بر درآمد است

جنبه های مختلفی وجود دارد که باید در مورد پرداخت مالیات و سایر هزینه ها به عنوان کارمند در آلمان بدانید:

در صورت اشتغال در یک شرکت، این شرکت مالیات شما را در اداره مالیات از حقوق ناخالص شما کسر میکند.

این شرکت همچنین از طرف شما “مالیات همبستگی”، “مالیات کلیسا” پرداخت میکند.

این شرکت از طرف شما حقوق بازنشستگی، بیمه درمانی و بیمه بیکاری را پرداخت میکند.

شروع از سال 2014 مشمول مالیات بر درآمد حقوقهای بالاتر از 354 € ،

سقف مالیات همبستگی 5 / 5 درصد از میزان مالیات بر درآمد شماست،

سقف مالیات کلیسا همانطور که توسط گروههای مذهبی تعیین میشود متفاوت است. با این حال، این مالیات میتواند 8 ،٪ 9 ٪ یا بیشتر از میزان مالیات بر درآمد شما باشد،

برای والدین و خانوادههای مجرد که به 6 دسته تقسیم میشوند، تخفیف مالیاتی وجود دارد،

شما مالیات بر درآمد خود را بهصورت ماهانه پرداخت میکنید. با این حال، اگر بیش از آنچه باید مالیات بر درآمد پرداخت کردهاید، میتوانید از اطلاعات دولت درخواست کنید و در صورت واجد شرایط بودن بازپرداخت میشوید. این نیاز به شکلی از اظهارنامه مالیات بر درآمد ارائه میشود .

سیستم تأمین اجتماعی

شما بهعنوان کارمند در آلمان مشمول پرداخت کمکهای تأمین اجتماعی خواهید شد. این هزینه ها برای محافظت از شما در برابر هر گونه اتفاق غیر منتظره مانند بیماری، تصادفات، بیکاری یا پیری است .

یک کارمند به عنوان بخشی از این سیستم تأمین اجتماعی میتواند مشمول هریک از گروه های قانونی زیر باشد:

بیمه درمانی

مراقبت بلندمدت

حقوق بازنشستگی

بیمه ی تصادف

بیمه بیکاری

کارت تأمین اجتماعی کارت است که به کلیه کارمندان آلمان داده میشود و دارای شماره تأمین اجتماعی در آن است. شماره تأمین اجتماعی در آلمان چندین مزیت اجتماعی را برای شما تضمین میکند. همچنین کارفرمای شما به شماره تأمین اجتماعی شما احتیاج دارد. در صورت از دست دادن شماره تأمین اجتماعی، باید از صندوق بازنشستگی آلمان برای جایگزینی آن اقدام کنید

دریافت صندوق بازنشستگی

شما بعد از مدت معینی بهعنوان یک کارمند آلمانی تصمیم به بازگشت به کشور خود میگیرید. در این صورت واجد شرایط هستید که برای سالهایی که در آلمان کار کردهاید، مستمری خود را از صندوق بازنشستگی دریافت کنید

بیمه درمانی برای فریلنسرها و کارمندان در آلمان

همیشه توصیه میشود که بیمه درمانی کار کنید که حداکثر 5 سال شما را تحت پوشش خود قرار دهد و هرگونه شرایط اضطراری و حوادث را تحت پوشش کامل قرار دهد. این طرح بیمه درمانی به شدت برای مهاجران توصیه میشود .

اگر شما یک مهاجر هستید، قبل از انجام هرگونه تعهد دیگری در آلمان، باید یک بیمه خدمات درمانی خریداری شود. بیمه کار برای آلمانیهایی که به خارج از کشور سفر میکنند نیز مناسب است، زیرا در هر مکانی که بازدید میکنید بیمه میشوید .

 

سوالات متداول

درخواست ویزا یا اجازه اقامت برای کار بر اساس یک پیشنهاد شغلی در آلمان می‌تواند سوالات زیادی را برای متقاضیان ایجاد کند. در زیر به برخی از سوالات متداول در مورد فرآیند دریافت جاب آفر (پیشنهاد شغلی) و اقامت کاری در آلمان پاسخ داده شده است:

  1. آیا برای کار در آلمان به پیشنهاد شغلی نیاز دارم؟

بله، برای اکثر افرادی که قصد دارند از طریق ویزای کاری به آلمان مهاجرت کنند، داشتن یک پیشنهاد شغلی معتبر از یک کارفرمای آلمانی ضروری است. این پیشنهاد نقش مهمی در فرآیند درخواست ویزا یا اجازه اقامت دارد.

 

  1. چگونه می‌توانم پیشنهاد شغلی در آلمان دریافت کنم؟

معمولاً از طریق جستجو در وب‌سایت‌های کاریابی، شبکه‌سازی حرفه‌ای، و ارسال رزومه به شرکت‌های مورد علاقه. انجمن‌های حرفه‌ای و نمایشگاه‌های شغلی نیز می‌توانند فرصت‌های خوبی برای پیدا کردن کار فراهم کنند.

 

  1. چه نوع ویزایی برای کار بر اساس پیشنهاد شغلی نیاز دارم؟

این بستگی به نوع شغل و وضعیت شما دارد. برای متخصصین با تحصیلات دانشگاهی، ویزای کاردانی متخصص (Blue Card EU) ممکن است گزینه‌ای مناسب باشد. دیگران ممکن است برای ویزای کار عمومی یا ویزای مشاغل خاص مانند پرستاران یا فنی‌کاران اقدام کنند.

 

  1. آیا برای درخواست ویزای کار در آلمان به مدارک تحصیلی نیاز دارم؟

بله، برای بسیاری از مشاغل، به ویژه برای درخواست ویزای کاردانی متخصص (Blue Card EU)، ارائه مدارک تحصیلی که توسط موسسات آلمانی به رسمیت شناخته شده است، ضروری است.

 

  1. آیا باید زبان آلمانی بدانم؟

بله، در بسیاری از موارد، دانش زبان آلمانی در سطح معینی مورد نیاز است، به ویژه برای ادغام در جامعه و محیط کار. سطح دقیق دانش زبان بستگی به نوع شغل و کارفرما دارد.

 

  1. چگونه می‌توانم برای ویزای کار در آلمان اقدام کنم؟

شما باید با مراجعه به سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود، فرم درخواست ویزا را پر کنید و همراه با تمام مدارک مورد نیاز ارائه دهید. این مدارک شامل پاسپورت معتبر، عکس‌های بیومتریک، پیشنهاد شغلی، مدارک تحصیلی، و بیمه درمانی است.

 

  1. پس از ورود به آلمان چه کاری باید انجام دهم؟

پس از ورود به آلمان، شما باید برای دریافت اجازه اقامت کاری به اداره مهاجرت مراجعه کنید. این اجازه اقامت بر اساس پیشنهاد شغلی شما صادر می‌شود.

 

  1. آیا می‌توانم خانواده‌ام را به آلمان بیاورم؟

بله، در بسیاری از موارد، کارکنان خارجی می‌توانند برای همراهی خانواده‌های خود از طریق ویزای همراهی خانواده اقدام کنند. این شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال است.

 

  1. آیا اقامت کاری قابل تمدید است؟

بله، اقامت کاری معمولاً قابل تمدید است، به شرطی که شرایط کاری شما تغییری نکرده باشد و همچنان در آلمان مشغول به کار باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با ما

جهت اخذ مشاوره رایگان با موسسه مهاجرتی فرتاک ایده آل، اطلاعات تماس خود را وارد نمایید.